Van Tournai naar Les Reus des Vignes 82 km

15 mei 2015 - Autet, Frankrijk

Ontbijten vanaf 7.30 uur, dus om 8.30 uur vertrokken. Gestart met regenkleding aan omdat de weersverwachtingen wat dat betreft niet gunstig zijn. Maar de buien bleven uit, het zonnetje kwam zelfs door, heerlijk fietsweer!!  We zijn het ook helemaal met elkaar eens dat het inpakken en het kaart lezen steeds beter gaat. Waar we in het begin nog moesten wikken en wegen met inpakken heeft nu alles ongeveer een vast plekje en voor wat betreft het kaart lezen, ook vrouwen kunnen dit heel goed heren, kwestie van oefenen. Het eerste gedeelte van de route ging geheel langs de Schelde,  tot aan Rue d'En Bas in Antoing, ja Bas er is hier in Belgie zelfs een straat naar je genoemd, Na nog 3,5 km gefietst te hebben arriveren we  in Frankrijk! Bij Rumegies gaan we de grens over waar nog een douanehuisje staat met een douanier zittend op een stoeltje. Brood gekocht, een stempel gehaald in het gemeentehuis en dan maar eens een plekje zoeken om te eten. Lekker gepicknickt in het bos. Op naar Cambrai. Daar aangekomen hebben we gauw een stempel gehaald bij de Tourist d'Information en wilde we weer snel verder, het gaat zo lekker vandaag, kilometers maken yes!! Maar dan kunnen we toch een straat niet vinden. Na drie keer op en neer gefietst te zijn toch maar terug naar het Tourist d'Information. De dame achter de balie keek mee op onze route en zag een ontbrekende straat, geen wonder dus dat wij het niet konden vinden. Pffff gelukkig maar, want vanmorgen zeiden we nog dat het kaart lezen zoveel beter ging. Cambrai uitgefietst en daarna werd de route behoorlijk heuvelachtig, maar het fietsen gaat nog steeds prima. En dan is het zomaaar ineens 17.30 uur, er zal toch een slaapplek moeten worden gevonden. Gestopt bij een plaatselijk cafe waar wel zes oudere heren ons wilden uitleggen waar we heen moesten. Echt hilarisch, de heren hadden al de nodige biertjes en roseetjes op dus echt duidelijker werd het niet. Heel veel ja geknikt en merci gezegd en toch maar ons eigen plan getrokken en nog maar verder gefietst. Dat bleek een goed plan want even later zagen we een bordje met de aanwijzing voor een chambres d'hotes voor pelgrims. En wat was het hier leuk! Een dame alleen runde deze plek en tevens woonde er twee bejaarde dames bij haar in huis die zij verzorgd. Dat doen ze hier meer in de regio, je verzorgd ouderen die bij je in huis wonen en dat schijnt goedkoper te zijn dan wanneer zij in een verzorgingshuis gaan wonen. 120 gezinnen werkten hier aan mee. Super intiatief. Deze twee dames zijn 89 en 92 jaar en de dame van 92 heeft Alzheimer. De eigenaresse vroeg of wij er bezwaar tegen hadden dat ze bij ons tafel mee aaten, nou dat hadden we niet. De dame met Alzheimer was echter niet zo blij met onze aanwezigheid en was de hele tijd aan het mopperen en hief haar arm op naar de eigenaresse. De andere dame was echt een hele lieve dame, ze heeft zitten genieten van onze foto's en de door de eigenaresse vertaalde verhalen. Om 21.30 uur gingen de dames slapen en moesten wij nog even wachten voordat wij ons bed in  mochten. Een dame sliep namelijk op een kamer achter onze kamer en moest dus eerst door onze kamer voordat ze in haar eigen kamer was. Tis toch wat, maar we lagen om 22.30 uur uiteindelijk heerlijk in ons bedje.

1. Erna:
    17 mei 2015
    nog een stukje dat land door en je spreekt de taal vloeibaar