Van Geraardsbergen naar Tournai/ Doornik 66 km

14 mei 2015 - Tournai, België

B&B Casa Dodo, Nieuwstraat 12/1, 9500 Geeraardsbergen

Omdat we niet voor 8.15 uur konden ontbijten vertrokken we weer later dan we gepland hadden. Maar we hebben ook vakantie, dus niet getreurd. We hebben heerlijk ontbeten met allerlei streekproducten. De eigenaar maakte een praatje met ons en vroeg ons wat "From Darkness To Light" betekende. Vertelt over het Cenacolo en dat het doel van onze tocht is meer bekendheid geven aan Cenacolo en donaties op halen. Toen we gingen afrekenen zei hij dat er 10 euro van de prijs af mocht die hij dan schonk aan het Cenacolo. Wauw, dat is toch geweldig, we waren blij verrast. THX en mocht je een keer in Geeraardsbergen willen overnachten, zie boven het adres, wij bevelen het van harte aan!! Op naar het VVV om een stempel te halen, nog twee mattertaartjes kopen voor onderweg (plaatselijke specialiteit) en vertrekken. 's morgens weer verder langs de Dender waar we bij vertrek ook meteen de taalgrens over gaan, Wallonie in. Hier begint ook een klein voorproefje op het klimmen in de Pyreneeën, FF wennen hoor, maar na een poosje klimmen gaat het steeds beter en vlugger. En het afdalen is een feestje, heerlijk met snelheden tussen de 30/ 40 km naar beneden. Cadeautje na een forse klim!! Ergens onderweg onszelf getrakteerd op een bekske koffie met een mattertaartje. We kunnen er weer tegen en klimmen en dalen weer verder. Het zonnetje verdwijnt langzaam achter de wolken en het begint te regenen. Best lekker om zo te fietsen, we hadden het behoorlijk warm, dus dit is even aangenaam. Doorgefietst tot Tournai waar we rond 16.00 uur aankwamen en een hapje wilde gaan eten. Nou dat gaat niet lukken hier in Belgie want tussen 16 en 18 uur wordt er nergens gegeten. Ondertussen ging het steeds harder regenen, maar toch het centrum ingegaan om bij de Kathedraal een stempel te halen. En dan kom je weer iemand tegen die zegt dat je in zijn restaurant wat kan komen eten, yes!! In het restaurant zat een mevrouw die ons een adres kwam geven voor een Chambres d'Hotes bij vrienden van haar. Super weer!!! Eigenlijk hadden we verder willen fietsen, maar dit aanbod was zo verleidelijk dat we dit toch maar hebben aangenomen. Ook omdat het maar niet ophoud met regenen. En nu lig ik hier lekker op m'n bedje ons reisverhaal te schrijven.

1. Elise:
    14 mei 2015
    Ha Greet,
    Wat leuk om je zo te volgen. het lijkt me helemaal super om zo van plek naar plek te reizen. Het klinkt nog vrij ontspannen, ik hoop dat dit zo blijft want als je dadelijk terug bent zul je er weer hard tegenaan moeten. Zorg goed voor jezelf. dikke kus,
    Elise ( en Gerrie)
  2. Mieke santegoets pellikaan:
    14 mei 2015
    hoi Francien,

nou ik ben een beetje jaloers op jullie, wat een leuke reacties en verrassingen van de Belgen. Hopelijk zijn de Fransen net zo dan worden jullie verwend wat wel mag zo af en toe tijdens jullie reis.
    succes he en ik lee dagelijks jullie verslag en zo af en toe schrijf ik wel even wat aan jullie, volgende week fiets ik met mijn broer langs de Maas vanaf Heusden naar ..... ergens in Limburg?Belgie? we zien wel hoe ver we komen in 5 dagen.
    groeten en succes van Mieke Santegoets
  3. Laura:
    Heeij Greet en Francien,

Wat leuk dat jullie zo vaak schrijven en we jullie ervaringen kunnen volgen. Wat een leuke reacties allemaal van mensen die jullie tegenkomen. Heel veel succes met de rest van de tocht!

Liefs, Laura
  4. Erna:
    Oui Oui La France nadert!! We blijven jullie volgen! Liefs van de Faivres
  5. Marianne:
    Hoihoi Greet en Francien,

Wat leuk dat we jullie verhalen dagelijks kunnen volgen. Geweldig al die lieve mensen die met jullie meedenken over een goedkope slaap- en eetplaats.
    Veel succes
    Liefs, Marianne
  6. Anja de Groot:
    16 mei 2015
    Ha Zus en Greet
    Zo te lezen gaat alles wel oké. leuk om jullie zo te kunnen volgen. heel veel plezier en pas goed op elkaar.
    veel succes
    lieve groeten Anja
  7. Trudy v hoof:
    16 mei 2015
    Hallo Francien en Greet
    We volgen jullie tijdens jullie fietstocht, petje af hoor.
    fijn dat er toch nog mensen zijn die jullie een steuntje in de rug geven, door middel van n lekkere maaltijd en n goede slaap plaats.
    Wij kunnen thuis mooi genieten van de prachtige plaatsen die jullie afleggen en bezoeken.
    Dus hou vol dan hebben wij ook nog even wat kijk en lees voer .