Van Ledigos naar Leon 84 km

13 juni 2015 - León, Spanje

Vanmorgen om 7.30 uur vertrokken en heerlijk gefietst. Het landschap was vlak op enkele heuveltjes na en omdat we vandaag naar Leon wilde kwam dat goed uit. Kilometers maken! Eerst fietste we door Sahagun waar gisteravond feest was geweest en nu waren ze aan het schoonmaken en de hekken aan het plaatsen voor vanavond als de stieren weer door het dorp worden gejaagd. Vreeslijke vertoning, we zijn blij dat we vanavond niet hier zijn. Even later stonden we foto's te maken bij de stadspoort van Sahagun en daar sprak een Fransman mij aan omdat hij Cenacolo kende en wilde weten waarom wij dit pamflet op onze fietsen hadden hangen. Hij vertelde eens op bezoek geweest te zijn in Medjugorje en sprak lovend over Madre Elvira en Cenacolo. Dit is de eerste keer dat iemand ons aanspreekt die Comunita Cenacolo kent. Hij vond het geweldig dat wij fietste om Cenacolo meer bekendheid te geven en wenste ons nog een Buen Camino. Erg mooi om hem gesproken te hebben ondanks dat zijn Engels niet super was en mijn Frans ook niet. Rond 15.30 uur kwamen we aan in Leon en we zijn meteen op zoek gegaan naar een alberque. Het was namelijk feest in de stad en daar wilde we een graantje van meepikken. Rond 17.00 uur waren we geïnstalleerd in een oud nonnenklooster, gedoucht, bedje alvast opgemaakt en klaar om de stad in te gaan. Het was een Romaans feest, er was een parade met trommels, de trommelaars allemaal in Romeinse stijl en er was een braderie waarbij de verkopers ook allemaal verkleed waren. Het rook er heerlijk omdat er veel eten werd bereid. We hebben onder het genot van een wijntje heerlijk op een terrasje zitten genieten.