Naar Compiegne 70 km

17 mei 2015 - Compiègne, Frankrijk

Na een nachtje heerlijk te hebben geslapen om 8.00 uur vertrokken. Eerst maar eens naar de bakker brood halen en natuurlijk wat lekkers voor straks bij de koffie, het is tenslotte zondag! Het fietsen gaat weer prima, gelukkig maar want ook vandaag is het weer heuvel op, heuvel af. Al klimmend en dalend bedachten we dat we geen kokend water in ons thermokannetje hadden, dus geen koffie. UIteindelijk dan maar gestopt bij een bruin cafeetje ergens in een klein dorpje Muirancourt genaamd, een kop koffie, grande, besteld. Lekker kopje koffie, maar erg schoon was het allemaal niet. Ook de kopjes niet. Niet teveel over nadenken en genieten van de koffie!! Voor we vertrekken nog even naar het toilet en jawel, je raadt het al, ook heel vies. Een echt frans toilet waar je boven een gat moet gaan hangen, niet erg, maar het stonk heel erg en ik snap wel waarom. Getver, ik maar aan dat touwtje trekken, maar er gebeurde niets, je kon echt niet doortrekken. Maar mijn blaas was leeg, dus niet verder over nadenken en wegwezen. Een eind verder hebben we ons lekkers langs de kant van de weg op zitten eten, mmmmm het was heerlijk. Een specialiteit uit St. Simon. We kunnen er weer tegen en vertrekken verder richting Choissy au Bac. In Noyon maken we een stop  bij de kathedraal van Noyon, prachtig en indrukwekkend. Weer buiten kwamen we twee pelgrims tegen, Nederlanders, ook op de fiets. Even een praatje gemaakt natuurlijk, zij gingen de kathedraal bekijken en wij gingen weer verder. Op weg naar Ourscamp hoorde we ineens achter ons roepen "we hebben jullie verhaal gehoord"! Wederom twee fietsende pelgrims, zij kwamen uit Belgie (moeder en zoon) en hadden  overnacht bij Martine, (die de twee oude dames verzorgde). Ik had Martine een uitleg op papier gegeven over het doel van onze tocht en zo goed van haar, zij had het hun laten lezen en vertelt over ons. Geweldig. We krijgen onderweg regelmatig vragen wat From Darkness To Light betekent en iedereen is ook echt geinteresseerd in het verhaal over Cenacolo. Onderweg genieten we nog steeds van de prachtige omgeving, wat is Frankrijk toch mooi, zo weids, gele velden met koozaadbloemen, korenvelden, rogge en een heel veld met paarse bloemetjes. We zijn niet in de Provence dus nee het is geen lavendel. Zoeken we op! In Ourscamp hebben we bij een abdij een stempel gehaald, verder niets bekeken daar, we wilde verderom op tijd in Compiegne te zijn. Dat is helaas niet helemaal gelukt, in Choirsy au Bac was een triathlon. We werden omgeleid, maar dat was nog heel wat. Niemand kon ons precies vertellen waar we heen moesten. Op een gegeven moment zijn we een parkeerplaats op gegaan waar alle atleten zich konden omkleden e.d. omdat we zeker wisten dat we naar het fietspad moesten wat daar langs liep. In eerste instantie mochten we er niet door, maar na veel praten en gebarentaal (we spreken geen van beiden Frans) mochten we toch verder. In Compiegne hadden we al vrij snel onze slaapplek gevonden. Onder een kerkje konden we met z'n tienen slapen en daar kwamen we de twee Nederlanders en de Belgen weer tegen en nog een Nederlands echtpaar van boven de 70 die ook op  de fiets op weg waren naar Santiago. Leuk detail, zij waren in de triathlon terecht gekomen en hadden van het publliek applaus gekregen. En ze hadden er van genoten haha, zulke leuke lieve mensen. Het was gezellig daar, gezellig zitten kletsen en om 22.00 uur ging het licht uit, lekker slapen.

1. Patricia (buurtje):
    20 mei 2015
    Wauw wat leuk elke x jullie reisverslag.
    Krijg alleen al de kriebels als ik aan die wc denk.
    Succes met de volgende kilometers
    Groetjes Patricia
  2. Jenny:
    20 mei 2015
    Wat leuk om steeds jullie reisverslag te lezen. Ik kijk nu al uit naar de volgende. Geniet van alle (on-)verwachte ontmoetingen.
    Groetjes, Jenny
  3. Elise:
    20 mei 2015
    Dit gaat lekker! Mooi hoe je zo allemaal mensen tegen komt. Ik blijf jullie volgen, geniet ervan.
    liefs,
    Ellise
  4. Will:
    Beste dames,
    Mooie verslagen van leuke belevenissen. Dank.
    Ik zal jullie tijdens de reis met belangstelling blijven volgen.
    Voor het vervolg veel plezier gewenst en een voorspoedige reis zonder al te veel pech met de fietsen. Geniet er van.
    Will, Hintham
  5. M.gemert:
    21 mei 2015
    hoi greet en francien
    fijn om te zien dat het allemaal goed gaat.
    complimenten dames
    en groetjes van mij.