Van Veigne naar Chatellerault 75 km

25 mei 2015 - Châtellerault, Frankrijk

Vanmorgen tijdens het ontbijt voor ons tentje begint het ineens te regenen. Jeetje, we moeten de tent nog inpakken, hopelijk houdt het zo op. Nee dus, dat wordt helaas alles nat inpakken. Tijdens het fietsen breekt het zonnetje weer geleideijk door de wolken. Heerlijk fietsweer en het landschap was redelijk vlak dus heel relaxed gefietst. Tussentijds in St. Maure de Toraine het St Jaqueshuis gezocht wat we vonden in de Rue Auguste Chavelier.  Bij het maken van de foto sprak de overbuurman ons aan Hij vroeg hij waar wij vandaan kwamen en toen hij hoorde dat wij Nederlanders waren moesten wij bij hem naar binnen om naar een schilderij van Rubens te komen kijken wat hij van zijn vader had gekregen. Hij wilde dat ik op internet ging kijken waar het origineel hing, want volgens hem was dat ergens in Nederland en hij kon het echt niet vinden. Ik mijn Ipad gepakt maar eerst kreeg ik niet zijn wifi wachtwoord want daar konden ook terroristen achtet komen. Oh jee waar zijn we nu beland?? Maar het was een komische man en zijn vrouw zat erbij met een houding van och daar gaat hij weer met zijn schilderij. Samen met hem op internet gekeken, maar helaas we kwamen er niet uit wat ik niet had verwacht. Het echtpaar moest gaan eten en hij bood ons ook aan, maar dat hebben we afgewezen. De blik van zijn vrouw zei genoeg haha.  Afscheid genomen en hup weer op de fiets richting Antran. Via een fietsbrug kom je in het stadje waar een St. Jaques kerk staat met in de deur van de kerk van houtsnijwerk St Jaques en binnen staat een beeld van hem. Het kerkje staat tussen de huizen ingebouwd dus is niet zo makkelijk te vinden. En weer kwamen wij een aardige dame tegen die ons de weg wees. Zij woonde bij het kerkje en zij vroeg ons binnen om eerst wat te drinken. Eenmaal binnen vertelde we dat we een slaapplek hadden net iets buiten de stad en meteen kroop ze achter de pc om de route voor ons te zoeken. Ze is zelfs nog een gedeelte met ons meegefietst! De kerk was toch dicht dus daar konden we de volgende ochtend pas een kijkje gaan nemen. De gite waar we overnachtte was van Schotse mensen. Wederom weer heel gezellig, heerlijk gegeten met daarbij een wijntje, La grosse Pierre. Proost Pierre, de wijn was heerlijk!!

1. Saskia meuffels:
    Al drie weken op pad!
    Gelukkig is het bandenprobleem opgelost!
    Leuk om telkens de reisverslagen te lezen.
    Zo kunnen we een beetje mee op de Weg naar Santiago.
    Veel plezier nog onderweg naar het Zuiden en Buen Camino!
    Dat je een Zegen mag zijn voor de mensen die je tegenkomt!
  2. Els:
    31 mei 2015
    Dag Greet, jullie zijn al een heel eind opgeschoten hé. Ik heb nog niet alle verslagen kunnen lezen, want nog niet zo lang thuis van Saluzzo en al ijverig gewerkt voor de site :-) Maar nu ik thuiskwam van de Mis heb ik toch eerst even de tijd genomen om alvast jullie laatste verslag te lezen. De tent weer droog gekregen, hoop ik :-) FIJNE ZONDAG!!!! In Saluzzo vonden ze het geweldig dat jullie die fiets-pelgrimstocht maken, met het verspreiden van prachtig nieuws over Cenacolo! Vorige maandag bevond ik me in Turijn, vòòr de Lijkwade van Turijn; daar gebeden voor iedereen die ik in mijn hart draag, dus jij en Francien zijn daar ook bij hé… daarna een prachtige namiddag in het don Bosco huis, met oa een Eucharistie met 500 mensen van Cenacolo! PRACHTIG!!! Ik ga d'er ook een verslag van maken, met wat foto's… en stuur het ook naar jou toe! VEEL LIEFS, Els x
  3. Trudy v hoof:
    Goeiemorgen dames dit bericht verzend ik op 31 Mei de verjaardag van Francien.☕
    Francien van Harte Gefeliciteerd maak er samen n leuke dag van .
    We zijn trouwe lezers van jullie verslagen echt leuk hoor en knap van jullie.Hou vol en we zien uit naar het verdere verloop van de fietstocht
    groetjes van ton en trudy
  4. Diana en Kerel:
    31 mei 2015
    Wat geweldig zo dat we jullie kunnen volgen, een genot om al die verslagen te lezen!!
    Vandaag 3 weken op de fiets, SUPER!!! Hou vol en we kijken enorm uit naar jullie verslagen.
    Alle liefs van Kerel en Diana
  5. Mieke van Creij:
    31 mei 2015
    Via deze weg, van harte proficiat met je verjaardag Francien. Wel een hele bijzondere manier Om hem op de fiets in Franlrijk te vieren. Groetjes Mieke.
  6. Mieke santegoets pellikaan:
    31 mei 2015
    he Francien gefeliciteerd met je verjaardag, zag het net op de kalender...
    Hopelijk toch een leuk dagje vandaag en veel reacties gehad zeker. Ik volg jullie reis, het is geweldig hoor zoals jullie het doen, al die leuke reacties onderweg, houd vol he maar dat komt goed.

Ik ga nu maar even werken tot 21.00u nog 1 dag je dan heb ik vakantie en het weer wordt hier ook wat beter de komende week. Jullie weer een goed vervolg en ik laat me wel weer een keer horen, gr Mieke Santegoets
  7. Antoinette Eijkemans:
    31 mei 2015
    Hoi Francien, van harte gefeliciteerd met je verjaardag.Ik heb jullie reisverslag gelezen,is eg leuk.Heel veel succes de verdere reis, en geniet ervan.
  8. Marianne:
    Hoi Francien,
    van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een fijne dag van, samen met Greet en nog heel veel fietsplezier. Hopelijk met steeds beter weer.
    Ik geniet van jullie verhalen, jullie maken ook de gekste dingen mee.

Groetjes, Marianne
  9. Sylvia Voets:
    31 mei 2015
    Van Harte Gefeliciteerd Francien!!!!!!
    Viva la France, vanavond een heerlijk verdiend wijntje die zo over je tong naar binnen fietst.
    Greet let een beetje extra op de jarige, vanaf nu toch weer een jaartje ouder.
    Nog veel avontuur en reisplezier!!
    Sylvia
  10. Karin:
    31 mei 2015
    Nogmaals gefeliciteerd Francien. Heeft Greet je fiets versierd? Het is wel bijzonder om op deze manier jarig te zijn, ik hoop dat je ervan genoten hebt.
    Ik vond het weer erg leuk om jullie verslag te lezen, en krijg bijna zin om ook naar Santiago te gaan fietsen!
  11. M.gemert:
    2 juni 2015
    hoi dames.
    francien gefeliciteerd.
    het lijkt allemaal goed te gaan, met veel plezier lees ik jullie verhalen.
    je zou er een boek van kunnen maken.
    heel veel groetjes en tot ziens. gr marijke.