Van Ciruena naar San Juan de Ortega 66 km

9 juni 2015 - San Juan De Ortega, Spanje

Na een heerlijk ontbijt zijn we om 7.30 uur vertrokken. Het wordt misschien saai voor jullie, maar ook vandaag hadden we weer een prachtige route.  De route ging eerst door Santo Domingo de la Calzada waar we eigenlijk de kathedraal wilde bezoeken. Deze ging echter pas om 9.00 uur open en aangezien het pas 8.15 uur was besloten we verder te fietsen. We kwamen Hanneke en Theo nog tegen en dat was zoals iedere keer een leuk weerzien. Na even bijgepraat te hebben ging ieder weer zijn eigen weg. De route was vrij vlak, maar rondom ons de bergen, zo geweldig mooi. Aangekomen in Belorado zijn we koffie gaan drinken op een terrasje om eens goed de route door te nemen. We zouden namelijk langs de snelweg moeten fietsen wat aangegeven wordt als heel gevaarlijk. Veel vrachtverkeer en er wordt hard gereden. Daar hadden we niet zo'n zin in. Na alles grondig te hebben bestudeerd bleek dat we 5 km. langs de snelweg moesten en dan konden kiezen voor een alternatieve route door de Spaanse Pyreneeen. Wat zijn we blij dat we daarvoor hebben gekozen, het wordt aangeduid als een van de mooiste delen van de Camino en dat is wat ons betreft ook inderdaad zo. Je komt ogen tekort, het steeds veranderende landschap, de vele kleuren groen, de wind die door de gewassen waait en een prachtige golfbeweging teweeg brengt, zo indrukwekkend mooi. We zijn tot 990 meter hoogte gefietst en zijn niemand tegengekomen. Het gevoel alleen op de wereld te zijn is zo rustgevend en we besloten om op het hoogste punt van 990 meter onze boterhammen op te eten. Heerlijk om zo rustig te kunnen eten met zo'n geweldig uitzicht. Daarna begon de afdaling. Normaal gesproken is het heerlijk om zo snel mogelijk af te dalen, maar nu vonden we dat zo zonde. Het was rondom ons heen te mooi om zo snel naar beneden te gaan. We hebben foto's gemaakt, het is echter bijna niet vast te leggen op een plaatje of in een filmpje. Al napratend over de mooie natuur die we hadden gezien bereikte we al gauw San Juan de Ortega waar we willen overnachten. Gelukkig, er was nog plaats voor ons en we konden ook weer een pelgrimsmenu bestellen en een fles wijn voor 4 euro. Hebben we allemaal gedaan, onze tassen uitgepakt, gedoucht en eerst een wijntje gedronken. Er was in de omgeving verder niets te beleven, maar er stond een kerkje bij de alberque dus die zijn we gaan bekijken. Net binnen begon de pelgrimsmis. Er lagen misboekjes in alle talen dus we konden de hele mis vertalen naar het Nederlands. Net voor de mis was afgelopen werden we allemaal uitgenodigd om mee te lopen naar het graf van San Juan de Ortega in het kerkje om daar pelgrimszegen te ontvangen en we kregen ook allemaal persoonlijk een kruisje omgehangen met een buen camino wens. Mooie ervaring. Op naar de maaltijd en dat was heel bijzonder. We moesten allemaal een dienblad pakken met twee borden. Je kreeg de complete maaltijd van drie gangen opgeschept en aanvallen....... Je moest echt snel eten want alles was al niet zo warm en voor je het een op had was de rest al koud. Het smaakte best lekker, jammer dat het koud was. Nog even zitten kletsen met een echtpaar uit Rucphen en weer op tijd naar bed.

1. Wilma kimmel:
    13 juni 2015
    Bedankt voor jullie boeiende verslagen,ik lees ze met veel bewondering